Sök:

Sökresultat:

3167 Uppsatser om Konstnärligt uttryck - Sida 1 av 212

Att improvisera kontrapunkt i renÀssansstil

Detta arbete grundar sig pa? tanken om att kontrapunktsstudier i rena?ssansstil skulle kunna levandego?ras genom historiskt grundade improvisationso?vningar. Ett studium av musikhistorisk litteratur tillsammans med analyser och praktisk o?vning har resulterat i ett pedagogiskt och konstna?rligt material, som kan anva?ndas fo?r att o?versiktligt visa de historiska fo?rha?llandena kring improviserad musik, men som ocksa? kan fungera som ett verktyg fo?r instudering och konstna?rligt framfo?rande. .

Klok som en orm - Exilletters uppfattning av idiomatiska uttryck

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lettiska idiomatiska uttryck förstÄs och anvÀnds av letter som bor i Sverige..

Musikaliska uttryck ? redskap, hinder och möjligheter : En kvalitativ studie om instrumentallÀrares syn pÄ hantering av elevers internalisering av musikaliska uttryck

Syftet Àr att studera instrumentallÀrares syn pÄ hantering av elevers internalisering av musikaliska uttryck. Det sociokulturella perspektivet med fokus pÄ hur redskap pÄverkar internaliseringen Àr utgÄngspunkt för studien. Metoden utgörs av semistrukturerad intervju dÀr fyra formellt och reellt utbildade instrumentallÀrare som arbetar pÄ musik- eller kulturskola har intervjuats om vilka musikaliska uttryck de har i fokus i undervisningen och deras syn pÄ hur elever lÀr sig musikaliska uttryck. Resultatet visar att det finns flertalet olika redskap för att nÄ musikaliska uttryck, bland annat eleven sjÀlv, musiken som sÄdan och den sociala omgivningen. Det viktigaste musikaliska uttrycksmedlet Àr rytm i förhÄllande till tempo.

Körkomposition : spelrum Ät min skapanderöst

I detta sja?lvsta?ndiga arbete tog jag fo?r fo?rsta ga?ngen chansen att a?gna mig a?t komposition fo?r ko?r. Jag iakttog och dokumenterade den initialt kra?vande processen att komma iga?ng, men ocksa? ka?nslan av att det lossnade efter att avgo?rande beslut hade fattats. Detta arbete resulterade i ett folkmusikinspirerat arrangemang och tva? tonsatta dikter av Catharina O?stman.


Det sÀregna vid uttryck för varseblivning hos Ivan Bunin och hur det översÀtts med svenska sprÄkmedel

Syftet med detta arbete Ă€r att med utgĂ„ngspunkt i Ivan Bunins "Mörka allĂ©er" och Per-Olof Anderssons översĂ€ttning dĂ€rav identifiera dessa uttryck för varseblivning, ta reda pĂ„ vad som karaktĂ€riserar dem och hur de kan kategoriseras samt utreda möjligheten att översĂ€tta dessa begrepp med svenska sprĂ„kmedel. LĂ„t det hĂ€rvid vara sagt att detta inte Ă€r en kvantitativ undersökning som syftar till att plocka ut och analysera alla uttryck för varseblivning som förekommer i de valda texterna, utan en kvalitativ undersökning som kommer granska ett representativt antal uttryck som fĂ„r stĂ„ som typ för Bunins uttryck för varseblivning i stort. Hur och med vilka medel utmĂ€rker sig Bunin vid uttryck för varseblivning? Hur framgĂ„ngsrikt Ă€r det möjligt att översĂ€tta dessa uttryck till svenska med de begrĂ€nsningar som mĂ„lsprĂ„ket mĂ„ ha utan att förvanska det sĂ€regna i hur författaren har valt att uttrycka sig? Vilken strategi har översĂ€ttaren Per-Olof Andersson anvĂ€nt sig av vid översĂ€ttandet av dessa för Bunin specifika uttryck? Hur skiljer sig översĂ€ttningen frĂ„n originalet syntaktiskt, grammatiskt och semantiskt? Finns det nĂ„gra tydliga tendenser om man tittar pĂ„ hur dessa utryck har översatts till svenska? Är det möjligt att tala om en viss oöversĂ€ttlighet i frĂ„ga om Bunin? Det Ă€r viktigt att Ă„ter pĂ„peka vikten av att vid översĂ€ttningen sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt överföra den effekt som ett uttryck i originaltexten utövar pĂ„ dess lĂ€sare till lĂ€sarna av översĂ€ttningen pĂ„ mĂ„lsprĂ„ket..

Brutalism : skriftlig reflektion inom sja?lvsta?ndigt, konstna?rligt arbete

I detta examensarbete har jag tillsammans med min kollega Markus Eriksson spelat in sju musikstycken med tydligt bera?ttande funktion. Dessa sju musikstycken fungerar som filmmusik till fyra olika historier som utspelar sig i ett la?genhetshus, ett introstycke som sammanfattar hela den musikaliska ide?n, ett stycke som gestaltar gatan samt ett stycke som beskriver ka?nslan i trapphuset. Materialet utgo?r en del av min portfolio och fo?rhoppningsvis kommer detta projekt o?ka mina mo?jligheter att fa? skriva musik till ro?rlig bild i framtiden.

Sonic Station : skriftlig reflektion inom sja?lvsta?ndigt, konstna?rligt arbete

I detta examensarbete har jag tillsammans med min kollega Markus Eriksson spelat in sju musikstycken med tydligt bera?ttande funktion. Dessa sju musikstycken fungerar som filmmusik till fyra olika historier som utspelar sig i ett la?genhetshus, ett introstycke som sammanfattar hela den musikaliska ide?n, ett stycke som gestaltar gatan samt ett stycke som beskriver ka?nslan i trapphuset. Materialet utgo?r en del av min portfolio och fo?rhoppningsvis kommer detta projekt o?ka mina mo?jligheter att fa? skriva musik till ro?rlig bild i framtiden.

Svartsjuka och vita lögner : En undersökning om betydelsen av svart och vitt

Jag har undersökt ord, uttryck och sammansÀttningar som innehÄller orden svart och vit i syfte att utröna om de har en positiv eller negativ betydelse. För detta ÀndamÄl har jag anvÀnt mig av ordböcker för att fÄ fram de olika betydelser som finns i svenska sprÄket och korpusar, dels som komplement till ordböckerna och dels för att undersöka anvÀndningsomrÄdet för de olika betydelserna. Jag har kommit fram till att svart har i stort sett alltid en negativ betydelse, i nÄgra fall en neutral, medan vitt har en blandning av sÄvÀl positiva som negativa och neutrala betydelser. Bortsett frÄn ett enda uttryck sÄ hade de uttryck med en positiv betydelse av vitt alltid ett motsvarande uttryck i svart med en negativ betydelse..

Tolkning och uttryck - interpretation : Perspektiv inom sÄngundervisning

Denna undersökning syftar till att fÄ en inblick i hur nÄgra sÄngpedagoger arbetar med och tÀnker kring tolkning och musikaliskt uttryck. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med sex sÄngpedagoger med olika bakgrund, arbetsplats och genreinriktning.I min undersökning kommer jag fram till att det trots pedagogernas olika bakgrund i genrekunskap, utbildning, och nivÄ pÄ elever finns mÄnga gemensamma nÀmnare för hur deras arbete med tolkning och uttryck gÄr till. Att flera av informanterna anvÀnder begreppet interpretation under intervjuerna ser jag som att begreppen inte verkar pÄverka mitt resultat, dÄ jag tolkar det som att informanterna menar samma sak och att innebörden Àr densamma.Jag anser Àven att svaren pÄ intervjuerna pekar pÄ att det hos nÄgra av informanterna finns en osÀkerhet om vad arbetet med tolkning och musikaliskt uttryck kan leda till och att de dÀrför inte i sÄ hög grad medvetet anvÀnder detta i sin undervisning.Att arbeta med tolkning och musikaliskt uttryck kan innebÀra en mÀngd olika saker vilka har gemensamt att skapa medvetenhet om det egna uttrycket. Detta kan enligt litteraturen, Rydberg - Asplind med flera, leda till mer personligt uttryck samt bÀttre teknik..

Har du din egen röst? : En studie om sÄngideal, förebildande och personligt uttryck ur ett elevperspektiv

I denna studie undersöks hur sÄngelever upplever att deras sÄngideal och sÄngpedagog pÄverkar utvecklingen av deras personliga uttryck. Studien genomfördes med hjÀlp av 8 kvalitativa forskningsintervjuer dÀr informanterna bestod av sÄngelever som gÄr ett estetiskt program pÄ gymnasieskolan med inriktning musik, frÄn Ärskurs tvÄ och tre.Resultatet av studien visar att de intervjuade sÄngeleverna finner att relationen till sÄngpedagogen har en betydande inverkan pÄ hur de kan utvecklas nÀr det gÀller bÄde personligt uttryck men Àven sÄngutveckling i stort. SÄngeleverna behöver en trygg relation med sin sÄngpedagog för att kunna vÄga uttrycka sig i sin sÄng. Det har visat sig att en inre motivation har skapats hos sÄngeleverna genom uppmuntran frÄn sÄngpedagogen och sÄngpedagogens roll som förebild. SÄngeleverna ser sin sÄngpedagog som en förebild som de kan hÀmta inspiration och tekniska fÀrdigheter frÄn.

O?gonblick fra?n La?rkskogsva?gen : skriftlig reflektion inom sja?lvsta?ndigt, konstna?rligt arbete

I detta examensarbete har jag tillsammans med min kollega Markus Eriksson spelat in sju musikstycken med tydligt bera?ttande funktion. Dessa sju musikstycken fungerar som filmmusik till fyra olika historier som utspelar sig i ett la?genhetshus, ett introstycke som sammanfattar hela den musikaliska ide?n, ett stycke som gestaltar gatan samt ett stycke som beskriver ka?nslan i trapphuset. Materialet utgo?r en del av min portfolio och fo?rhoppningsvis kommer detta projekt o?ka mina mo?jligheter att fa? skriva musik till ro?rlig bild i framtiden.

"kortfattat liksom" : Hur flickor i a?rskurs 9 anva?nder och ser pa? spra?ket na?r de skriver vardagliga texter i form av sms och na?r de skriver skoltexter

Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur flickor i a?rskurs 9 skriver med fokus pa? de tva? texttyperna sms och texter producerade i skolan. Syftet innefattar a?ven en studie av huruvida eleverna kan definiera dessa texttyper samt deras fo?rma?ga att omvandla en sms-konversation till en text som skulle kunna passa i en la?robok i a?mnet svenska. Studien har sin utga?ngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv samt i teorier om ungdomars spra?kbruk och skrivutveckling.

NÀr man talar som trollen : En kvalitativ textanalys kring hur nÀthat kommer till uttryck i en avindividualiserad miljö

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur nÀthat kommer till uttryck pÄ tvÄ olika Internetbaserade kommunikationsplattformar. Detta genom att studera hur nÀthat kommer till uttryck beroende pÄ om hatet riktas direkt till en individ pÄ bloggar, respektive indirekt till en individ pÄ ett diskussionsforum. DÀrefter undersöks pÄ vilket sÀtt nÀthatets uttryck skiljer sig Ät, beroende pÄ om det riktas direkt eller indirekt till en individ. För att möta detta syfte anvÀnds en kvalitativ textanalys dÀr kommentarer pÄ utvalda blogginlÀgg respektive kommenterar i utvalda diskussionstrÄdar analyseras. Normer och Social Identity Model of Deindividuation Effects (SIDE) anvÀnds som teoretiska utgÄngspunkter vid analysen av materialet.

UnionsrÀttsliga uttryck i LagrÄdets yttranden : En analys av hur EU-rÀtten kommer till uttryck i LagrÄdets normprövning - 2012 och 2013

Den svenska normprövningen utgörs av bland annat LagrÄdets förhandsgranskning. EU-rÀttens sÀrskilda stÀllning har föranlett ett intresse för att undersöka LagrÄdets verksamhet ur ett unionsrÀttsligt perspektiv. I uppsatsen har tre huvudkategorier av lagförslag identifierats: lag för införlivande av EU-direktiv, lag för annan EU-anpassning, samt nationellt initierade lagförslag. Analysen har syftat till att förstÄ hur EU-rÀtten kommer till uttryck i LagrÄdets yttranden över lagförslag ur de tre olika lagstiftningskategorierna. För frÄgan har de unionsrÀttsliga utgÄngspunkterna presenterats och Ätföljts av en diskussion om LagrÄdets verksamhet och roll.

1 NĂ€sta sida ->